Що таке історична пам’ять і як з нею працювати? Як педагоги можуть говорити з молоддю про сучасну війну? Як торкатися чутливих питань у збереженні пам’яті? Як підтримати психічне здоров’я здобувачів освіти? Як протидіяти ворожій пропаганді в освітньому просторі? Відповіді на ці та інші актуальні й непрості питання шукала викладачка Класичного фахового коледжу СумДУ, керівниця музею історії освітнього закладу, координаторка ГО «Я волонтер» Тетяна РАДЬКО під час участі в Літній школі «Уроки пам’яті».
Протягом 18–21 вересня 2025 р. у с. Яблуниця Івано-Франківської області наша колега, пройшовши конкурсний відбір, мала честь взяти участь у Літній школі «Уроки пам’яті» з меморіалізації для освітян (заступників директорів з виховної роботи, викладачів історії) Сумської та Полтавської областей щодо опрацювання в освітньому просторі теми війни за НЕЗАЛЕЖНІСТЬ УКРАЇНИ.
Проєкт було реалізовано Українським інститутом національної пам’яті спільно з Програмою «Партнерство за сильну Україну» за підтримки Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Загалом до цієї важливої події долучилися 30 освітян Сумщини та Полтавщини – активних і вмотивованих, переможниць і переможців конкурсу на участь у цьому проєкті.
Як зазначають організатори, мета та основні завдання Літньої школи – це:
• поглиблення теоретичних знань про російсько-українську війну, національну пам’ять як чинник безпеки країни в умовах гібридної війни, сучасні форми меморіалізації війни в освітньому просторі, методику усноісторичного інтерв’ювання;
• удосконалення прикладних умінь і компетентностей щодо організації освітнього та виховного процесу з цієї теми;
• формування навичок підтримки психічної стійкості та здоров’я при вивченні чутливих тем;
• напрацювання практичних кейсів щодо залучення учнів середньої та старшої школи до комеморативних практик у системі освіти;
• розвиток критичного мислення та стійкості до ворожої російської пропаганди, у тому числі в закладах освіти;
• утвердження української національної та громадянської ідентичності.
Тренерами та спікерами були неймовірні фахівці, зокрема: Ганна БАЙКЄНІЧ (канд. пед. наук, координаторка освітніх проєктів, начальник відділу організації історичних досліджень та аналізу українського державотворення УІНП), Олена ОХРІМЧУК (канд. філос. наук, тренерка з питань перехідного правосуддя, начальниця Управління забезпечення реалізації політики національної пам’яті в регіонах), Марія ТАХТАУЛОВА (канд. іст. наук, координаторка популяризаційних проєктів із утвердження національної та громадянської ідентичності, начальниця Другого міжрегіонального територіального відділу Управління забезпечення реалізації політики національної памʼяті в регіонах), Тетяна ПРИВАЛКО (канд. іст. наук, координаторка проєктів зі збору та збереження усних свідчень, головна спеціалістка сектору усної історії та збереження історичних свідчень Управління наукового та інституційного забезпечення політики національної памʼяті, Андрій ГОЛОДРИГА (експерт з медіаграмотності та протидії дезінформації, фахівець із утвердження національної та громадянської ідентичності), Антон ЛЯГУША (канд. іст. наук, декан факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій КШЕ, експерт з публічної історії: історичної наратології та медіакомунікацій), Світлана ОСІПЧУК (директорка Музею воєнного дитинства в Україні), Олександра МАРАХОВСЬКА (начальниця департаменту психічного здоров’я, психосоціальної підтримки та протидії ГЗН ХЕКС/ЕПЕ, тренерка з питань психологічного здоров’я та психосоціальної підтримки/гендерно зумовленого насильства).
4 дні тренінгів, вправ, лекцій, нових знайомств на фоні мальовничих Карпат. «Легендою» невипадково було обрано тему «Тіні (НЕ) забутих ГЕРОЇВ». Програма заходу була пізнавальною, змістовною, глибокою, насиченою цікавими активностями – від знайомства, обміну досвідом та командної роботи до практичних завдань, дискусій і створення власних освітніх напрацювань. Це понад 15 тренінгів, воркшопів, майстер-класів, близько 10 інтерактивних вправ і тематичних ігор, десятки годин дискусій та обговорень. Окрема подяка тренерам за активні перерви та веселі руханки.
Учасники говорили про важливість збереження історичної пам’яті та формування української національної та громадянської ідентичності.
Серед актуальних питань – меморіалізація Героїв і Героїнь, а також подій сучасної війни в системі освіти; досвід залучення дітей до пам’ятання подій війни; розпізнавання та протидія таким складовим гібридної війни, як пропаганда, дезінформація, маніпуляція; успішні кейси та приклади партисипації молоді; методика усноісторичного інтерв’ювання. Особливу увагу було приділено заняттям з підтримки психічної стійкості та здоров’я при вивченні чутливих питань, зокрема обговорили рекомендації щодо взаємодії з дітьми, які пережили втрати, особливості етичної комунікації з ветеранами та їхніми родинами.
У заключний день «Літньої школи» мінігрупи, які були сформовані, мали змогу представити свої майбутні освітні проєкти (розробка заходу/заняття із залучення здобувачів освіти до комеморативних практик сучасної війни) та практичні ідеї щодо того, як зберігати пам’ять і формувати історичну свідомість через освіту та молодіжні ініціативи. Наша колега гідно презентувала власний досвід і напрацювання в маратоні успішних кейсів з меморіалізації та прикладів партисипації молоді. Пишаємося, що напрацювання команди «Чугайстри», у складі якої була Тетяна РАДЬКО, інтерактивний квіз «Війна за Незалежність: місця пам’яті і шани Сумщини та Полтавщини» зацікавили учасників та організаторів. До речі, Український інститут національної пам’яті планує використати напрацювання та розробки вчителів у подальшій роботі, зокрема у методичних рекомендаціях із питань меморіалізації учасників і подій війни в закладах освіти.
Усі слухачі отримали відповідні сертифікати, що підтвердило цінність здобутого досвіду.
Тетяна РАДЬКО зазначає: «Щиро вдячна організаторам та тренерам за таку унікальну можливість: поєднати навчання з відновленням. Теми війни та меморіалізації сьогодні на часі, разом із тим, є дуже складними, чутливими, болючими. Це ще один виклик для педагогів – пошук новітніх форм і шляхів пам’ятання, взаємодія з дітьми в контексті війни та втрати, впровадження сучасних підходів до національно-патріотичного виховання. І освітяни мають бути «озброєні», щоб протистояти цим викликам і тримати удар. І саме Літня школа «Уроки пам’яті» не лише надала нам, педагогам, знання, дієві інструменти, практичні кейси щодо залучення здобувачів освіти до комеморативних практик, а й стала простором підтримки, відновлення та професійної взаємодії. Особливо ціную можливість обмінятися досвідом із колегами і побачити, що ми всі – частина великої команди, яка будує свідоме майбутнє нашої держави. Це була чудова можливість побути серед СВОЇХ, надихнутися на власні ідеї, отримати підтримку. Дякую всім учасникам за щирість, контактність, готовність ламати стереотипи, працювати з непростими, але такими важливими темами. Окремі слова безмежної вдячності – нашим захисникам, організаторам, партнерам, спікерам – усім дотичним до того, щоб ця МЕГАкрута подія відбулася! Нашим тренерам – за атмосферу діалогу і навчання, поваги і толерантності, натхнення та окриленості, яку вони для нас створили. Доля подарувала мені незабутні емоції, яскраві враження, нові знайомства з прекрасними людьми. Разом зі мною Конотопщину гідно представила колега, вчитель історії Опорного закладу освіти «Попівський ЗЗСО І–ІІІ ступенів» Світлана НІДЗЕЛЬСКА, яка стала за цей короткий час важливою і рідною для мене людиною. Без підтримки і турботи пані Світлани мені, мабуть, було б важко, бо мандрувати Карпатами з травмованою ногою – ще той квест! Було непросто, але цікаво, глибоко, не банально. Ще й досі перебираю вервечку емоцій і думок, огортаюся ковдрою теплих спогадів. Натхненна, сповнена ідей, впевнена, що далі таки буде!»
Участь Тетяни Миколаївни в Літній школі «Уроки пам’яті» – це інвестиція в розвиток освітнього простору нашого коледжу, адже збереження пам’яті про історичні події і Героїв сьогодення формує національну ідентичність молодого покоління.